fot. Barbara Jendrzejczyk

Czy łatwo mówić o ekonomii w mediach? Co dalej z finansowaniem nadawców publicznych? Ile na Pandora Gate zarobili youtuberzy? Jak dziś w social mediach, komunikuje się pokolenie X,Y,Z? Na te i inne pytania, odpowiedzi szukali naukowcy i ekonomiści z różnych miast w Polsce podczas, trwającej przez ostatnie dni konferencji MEEM 23. 

Od 7 do 8 grudnia w CNTI na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach odbyła się Konferencja „Media w ekonomii – ekonomia w mediach”. 

Uczestnicy konferencji mieli okazję wysłuchać wielu wystąpień i wziąć udział w dyskusji z przedstawicielami z branż: nauka, media i biznes.  Tematyka prelekcji dotyczyła zarówno aspektów ekonomicznych, jak również społecznych w mediach tradycyjnych, czy społecznościowych. 

Podczas otwierającego panelu dyskusyjnego (który poprowadził wydawca programów informacyjnych TVP3 Katowice  – Grzegorz Barański), przedstawiciele mediów, przedsiębiorcy, samorządowcy i medioznawcy zastanawiali się jak dziś w odpowiedni sposób mówić o ekonomii w mediach i skąd ludzie tak naprawdę czerpią informacje ekonomiczne. O tym, jak trudno o rzetelność dziennikarską mówił Józef Wycisk z Radia Katowice. Mówił o łatwości w manipulowaniu statystykami w mediach i trudności, jaką sobie musi zadać dziennikarz, który rzetelnie chce odnaleźć statystyki w wielostronicowych raportach GUS-u. Do sytuacji w mieście sprzed kilku dni i ostatniej wizyty Anny Muchy (aktorki i celebrytki) na Jarmarku w Katowicach, nawiązał wiceprezydent Miasta Katowice – Waldemar Bojarun. Powiedział, że mimo, iż społeczność i dziennikarze doszukiwali się w tej wizycie kryptoreklamy, to była ona spontaniczna – choć społeczności trudno było w to uwierzyć. Wskazywał też na problemy przy odbiorze komunikatów dotyczących budżetu Miasta przez dziennikarzy i koncentrowanie się na aspektach nieistotnych. Swój głos w sprawie zabrali także uznani naukowcy i medioznawcy, prof. dr hab. Tomasz Goban-Klas z Uniwersytetu Jagielońskiego i prof. dr hab. Janusz Adamowski z Uniwersytetu Gdańskiego.  Z kolei biznesowy punkt widzenia zaprezentował Tomasz Zjawiony, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach. 

W trakcie konferencji odbyły się także sesje w blokach tematycznych, a podejmowane na ich łamach tematy dotyczyły m.in. zaufania do mediów (o wiarygodności influencerów finansowych i wpływie na decyzje odbiorców opowiadał prof. dr hab. Jerzy Gołuchowski Dziekan WIiK UE, o zaufaniu wobec Gazety Żydowskiej mówił dr Jakub Parnes, z UE Katowice. Badacze zwracali także uwagę na zmiany pokoleniowe w komunikowaniu się w mediach społecznościowych (pokolenia X,Y,Z) – mówiła o tym mgr Aleksandra Popiel z UE Katowice, a także o idealnym wykładowcy oczami studentów dziennikarstwa (wykład badawczy z Uniwersytetu Łódzkiego i Wrocławskiego). Podejmowano też rozważania na temat gatunków dziennikarskich, m.in. w wystąpieniu prof. UE, dr hab. Anny Chmiel-MusialikWywiad gospodarczy, analityka biznesowa i dziennikarstwo śledcze – możliwość synergii” czy ostatnio głośnej afery Pandora Gate, którą mgr Ilona Ptak (UE Katowice) analizowała pod kątem gatunkowym, językowym i ekonomicznym, próbując oszacować, kto zyskał i stracił na aferze. 

Ponadto zwieńczeniem pierwszego dnia intensywnych obrad była wycieczka, w ramach której uczestnicy MEEM’23 mieli okazję zwiedzić progi Akademii Muzycznej w Katowicach – najstarszej uczelni wyższej działającej na Górnym Śląsku.   Rolę przewodnika przyjął Profesor Julian Gembalski, mistrz organów, który oprowadził gości po obiekcie oraz powstałym z jego inicjatywy Muzeum Organów Śląskich. Wykonał popis gry na organach, czym mile zaskoczył uczestników.

Drugiego dnia konferencji w czasie sesji plenarnej, uczestnicy rozmawiali m.in. o klikbajtyźmie, zaufaniu do mediów informacyjnych wśród pokolenia Z oraz tym komu służy Bard i ChatGPT. 

W sesjach tematycznych nie zabrakło też niezwykle aktualnych tematów dotyczących greenwashingu (czyli wprowadzania w błąd co, do tego, że firma jest ekologiczna, gdy w istocie nie jest), bejtu w mediach społecznościowych (i ich ekonomicznych konsekwencji, które przedstawiła prof.  UE, dr hab. Anna Matuszyńska), medialnego obrazu uchodźców wojennych (w konflikcie Rosja-Ukraina), czy wykorzystywania mediów społecznościowych (Facebook, TikTok i inne) do zwierzeń, które stają się produktem medialnym, jak podkreślała dr Katarzyna Zdanowicz-Cyganiak z UE. 

Ta konferencja jest szczególna, bo rzeczywiście gromadzi autorów, którzy wnieśli bardzo wiele interesujących treści, jeśli chodzi o media. Ekonomia w mediach, media w ekonomii, to jest temat specyficzny i sukces całego przedsięwzięcia polega na tym, żeby jednak spróbować w ten sposób mówić o treściach ekonomicznych, i pokazywać media w ekonomii, tak, abyśmy byli jako odbiorcy, przekonani, że to jest ciekawe. […] – dr hab. Anna Musialik-Chmiel, prof. UE

Zgodnie z zapowiedzią Dziekana Wydziału Informatyki i Komunikacji, UE, profesora Jerzego Gołuchowskiego – konferencja MEEM23, będzie miała swoją kontynuację wiosną 2024, a Ci, którzy nie mogli uczestniczyć w tej edycji z pewnością będą mogli przeczytać szereg ciekawych artykułów naukowych z konferencji, które właśnie powstają.

Konferencja MEEM23 została organizowana z inicjatywy Katedry Projektowania i Analizy Komunikacji (Wydział Informatyki i Komunikacji UE w Katowicach). Stanowisko przewodniczącej komitetu objęła dr Katarzyna Zdanowicz-Cyganiak. Współorganizatorami konferencji był Uniwersytet Gdański (Wydział Nauk Społecznych, Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej) oraz sekcja „Język w mediach” Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.